0748.197.556   vlaicu.claudia@gmail.com | Otopeni, Str. 1 Mai Nr.58 G, judeţul Ilfov

Clasa pregătitoare- o provocare sau un pas firesc?

Cum să ne pregătim copiii preșcolari pentru adaptarea mai ușoară la cerințele școlarității

 

Clasa pregătitoare- o provocare sau un pas firesc?

Momentul intrării în şcoală presupune un anumit nivel de dezvoltare fizică, intelectuală, morală, voliţională a copilului, iar aptitudinea de şcolaritate solicită dobândirea unor capacităţi, abilităţi, priceperi şi deprinderi absolut necesare şcolarizării.

Pregătirea pentru activitatea din şcoală constituie scopul fundamental al procesului instructiv-educativ din grădinită şi totodată criteriul esenţial al eficienţei învăţământului preşcolar. Aceasta  nu înseamnă însă că părinții nu trebuie să se mai implice în adaptarea copilului la grupa 0. Intrarea copilului în şcoală constituie un moment crucial din viaţa sa, date fiind statutul şi rolul de elev, natura relaţiilor cu adulţii şi cu colegii, noutatea condiţiilor de activitate şi mai ales specificul învăţării. Act deosebit de complex, învățarea  angajează dintr-o perspectivă imediată întreaga sferă a vieţii sale psihice. În cele ce urmează, vom oferi câteva sfaturi pentru părinți, care să-i ajute să înțeleagă posibilele obstacole, dificultăți, pe care le resimt copiii în adaptarea la cerințele școlarității. Pentru copiii care nu au frecventat grădinița deloc, debutul școlii înseamnă în primul rând separarea de părinții sau de bunicii care i-au avut până acum în grijă. Dacă aveți un copil în această categorie, un prim pas este să încercati să-i explicati copilului dinainte cum se vor derula lucrurile, când veniti să-l luați, ce va învăța, ce prieteni își va face etc. Indiferent însă dacă copilulul a fost sau nu la grădiniță, mai poate interveni o dificultate: eventualul decalaj dintre nivelul cerinţelor de activităti formulate de învățătoare şi nivelul aspiraţiilor, al motivelor, al intereselor sau al posibilităţilor de înţelegere a copiilor din grupa sa. Activităţile prea grele, peste posibilităţile lor de înţelegere demoralizează copii, activităţile prea uşoare, simple îi plictisesc, le iroseşte energia şi le frânează dezvoltarea. O greseală frecventă a multor părinți este aceea că își înscriu copiii la o învățătoare care solicită prea mult de la copii, îi supraîncarcă cu teme încă de la grupa pregătitoare. Pornind de la referințele altor părinți, optează pentru tipul de profesor sever, necomunicativ, dar performant la nivelul achizițiilor intelectuale și la ignorarea celor ce țin de dezvoltarea emoțională. Din punctul meu de vedere, este o greeală enormă, întrucât acest an al grupei 0 este un an adaptativ, de-a lungul căruia trebuie să primeze în viața copilului dezvoltarea abilităților socio-emoționale și nu a celor intelectuale. Conceptul de « maturizare şcolară“ » presupune nu doar achiziții intelectuale, ci și sociale. Copilul trebuie învățat să se adapteze la noile conditii; o școala nouă, un coleg de bancă nou sau un profesor nou. E bine să vizitați împreună școala și împrejurimile pentru a vă familiariza cu locul și procesul de învățare școlară. Pe de altă parte, lui trebuie să i se sporească încrederea în forțele proprii; adesea, copiii nu au încredere că se vor descurca în anumite situații, că vor face față bagajului de cunoștințe noi, că vor reuși să aibă rezultate bune la învățătură.

O atenție specială trebuie să acorde părintelui dezvoltării abilităților de reglare și organizare ale copilului; copiii care merg la școală trebuie să învețe să-și pregătească singuri ghiozdanul și cutia cu mâncare, să-și pună hainele la loc, să-și pregătească ținuta de sport, să interacționeze pozitiv cu ceilalți colegi; socializarea îl face pe copil să se adapteze și să se integreze ușor în lumea școlară. E important să accepte și ideile celorlalti, să recunoască atunci când greșește, să nu mintă. Dacă are un coleg, un prieten sau un vecin cu care merge la școală, cu atât mai bine.

În ceea ce privește adaptarea la orele de trezire și adaptarea la orarul școlii, este bine ca în zilele dinainte de începerea scolii, dar și în primele zile de școală, să stabiliți o bună rutină a somnului copilului (ora de culcare și de trezire). De asemenea, să mergeți împreună cu copilul la cumpărături pentru anumite articole școlare: ghiozdan, caiete, cărți, rechizite, îmbrăcăminte, etc.

Un aspect important este gândirea pozitivă și prezentarea școlii într-o manieră pozitivă. Aici, cei mai mulți părinți greșesc, întrucât încep să-și amenințe copilul cu începerea școlii: O să vezi tu când mergi la școală cât de greu e, nu mai merge așa ușor, nu mai te joci, nu mai te tângui…Copilului i se creează astfel în minte o imagine negativă despre mediul școlar și așteptările lui. Va fi speriat și anxios încă din prima zi și adaptarea lui nu va fi tocmai bună. Dacă, din contra, adoptați împreună cu ceilalți membri al familiei o atitudine pozitivă față de activitățile pe care le va desfasura, veți transmite copilului disponibilitate pentru școală și nu aversiune. Deși am vrea să oferim mai multe exemple, din lipsă de spațiu ne vom limita la unul singur, legat de evitarea întârzierilor de la şcoală. Pentru mai multe informații legate însă de acest subiect, puteți vizita siteul nostru (www.littlewonders.ro), unde veți găsi și alte articole despre pregătirea și adaptarea școlară. Legat de evitarea întârzierilor la școală, mai ales în primul semestru, părinții pot executa cu copiii jocul „Plecăm la şcoală!”. Fiecare copil, aşezat în faţa spălătorului şi oglinzii va efectua următoarele acţiuni: dezbrăcat, spălat, îmbrăcat, încălţat, pieptănat. La început se efectuează ca un joc-exercitiu, iar apoi se poate transforma în joc-întrecere. Setati alarma de la telefon la 10 minute alocate acestei rutine. Eficiente în formarea deprinderii de a fi punctuali sunt atât discuţiile şi convorbirile libere cu copiii în care li se explică importanţa sosirii la timp cât și exemplul propriu. A se evita recompensele materiale pentru executarea corectă a acțiunilor. Se recomandă ca acestea să fie înlocuite cu aprecieri verbale, de genul: Bravo!Sunt mândru de tine!Ești cel mai harnic școlar din Otopeni! etc. Singura recompensă materială îngăduită în această perioadă este cea care include rechzitele școlare. Cu timpul, însă, copilul se va alinia acestei rutine și veti putea înlocui recompensa materială cu una verbală. Dacă nu ați vut bani să-i luați copilului pixul sau stiloul pe care l-a vrut cândva, acum e momentul să-i faceți o surpriză plăcută. Pentru că s-a încadrat în cele 10 minute alocate verificării ghoiozdanului și încălțării, va găsi la intrare sau în mașină în drum spre școală stiloul sau creionul dorit. Jocurile pot varia și extinde în funcție de creativitatea și spontaneitatea fiecărui părinte:„Cine se îmbracă repede şi bine?”, „Să ne pieptănăm frumos!”, „Cum ne păstrăm jucăriile”etc.

Echipa Little Wonders urează copiilor succes la școală și părinților calificative bune din partea copiilor la…Școala părinților!

Prof. psiholog Claudia Vlaicu,

Centrul de învățare Little Wonders Otopeni

Little Wonders

Centrul de învăţare, consiliere şi formare creativă Little Wonders este un centru minunat situat în Otopeni, Ilfov. Este deschis tuturor copiilor şi părinţilor interesaţi să îşi dezvolte anumite aptitudini, să se cunoască mai bine prin acces la informaţii şi activităţi specifice de formare, cercetare, mentorizare şi consiliere individuală şi de grup, promovând educația creativă, sinergetică axată pe elev/student.

Google+

Facebook