0748.197.556   vlaicu.claudia@gmail.com | Otopeni, Str. 1 Mai Nr.58 G, judeţul Ilfov

TU AI O RELATIE POZITIVĂ CU COPILUL TĂU? (I)

TU AI O RELATIE POZITIVĂ CU COPILUL TĂU? (I)

 

Aceasta serie de articole este dedicată în primul rând părinților din orașul nostru, dar și tuturor educatorilor, profesorilor și bunicilor care doresc să aibă o relație mai bună cu copiii lor din clasă sau cu nepoții de acasă. Mulți părinți care vin la ședințele de consiliere școlară de la centrul Little Wonders din Otopeni m-au rugat să alcătuiesc un ghid cu metode de învățare comportamentală pentru părinți, care să cuprindă tehnicile pe care ei le învață aici, pentru a avea la îndemână un sprijin în a gestiona comportamentele problematice ale copilului lor. Așadar, as vrea să vin în întâmpinarea lor, dar și a celor care nu au neapărat probleme în educarea copilului, dar vor să își îmbunătățească relația cu copilul/copiii lor, aplicînd tehnicile de disciplinare pozitivă și exercițiile de dezvoltare emoțională propuse aici. În numărul de azi vom face o scurtă prezentare a nevoilor emoționale ale copiilor, precum și a celor mai des întâlnite greșeli ale părinților în educație, urmând ca în articolele următoare să prezentăm deja tehnici și exerciții pe care părinții le pot aplica pentru a optimiza relația cu copilul lor.

Educarea copilului presupune învăţarea de comportamente pozitive şi nu este o metodă de „supunere” a copilului la regulile impuse de adult. Procesul educaţiei trebuie să se bazeze pe dezvoltarea încrederii în sine a copilului. Disciplinarea pozitivă reprezintă o serie de măsuri folosite de adulţi pentru a contura comportamentul unui copil şi a impune anumite norme, pentru a stabili limite şi a educa. Ea nu presupune folosirea violenţei, poate include impunerea unor penalităţi, dar non violente; înseamnă focalizarea pe comportament şi nu pe persoană; înseamnă învăţarea unor comportamente oferind copilului cât mai multe oportunităţi de învăţare, a unor abilităţi esenţiale pentru a deveni un copil responsabil şi autonom, independent. Poate cel mai important aspect al disciplinării pozitive este focalizarea pe aspectele pozitive ale unui comportament. Copii au nevoie pentru a învăţa comportamente să ştie ce anume au făcut bine, au  nevoie de întărire/recompensare constantă, frecventă. Tehnicile de disciplinare pozitivă pe care le veti învăța parcurgând aceste articole vă vor învăța să aplicați un tip de autoritate pozitivă în raport cu copilul d-voastra și, de asemenea, cum să-l implicați și pe el în luarea unor decizii.

Chiar dacă nu sunt specialiști, părinții por fi capabili să găsească și să aplice tehnici sau metode eficiente de modificare a comportamentului copilului din perspectiva disciplinării pozitive. Pentru început, ceea ce este bine să conștientizeze un părinte este următorul lucru: pentru dezvoltarea armonioasă a personalităţii copilului şi pentru dezvoltarea unei relaţii adecvate şi a unei comunicări eficiente între părinte şi copil, pe lângă satisfacerea nevoilor de bază ale copilului, foarte importante sunt şi nevoile emoţionale ale acestuia.

Care sunt nevoile emoționale ale copilului tău? În primul rând, respectul: respectarea copilului înseamnă oferirea de alternative, explicarea motivelor care impun un comportament sau altul, libertatea de exprimare şi de a lua decizii şi multe alte lucruri; apoi, sinceritatea: copiii au nevoie de a cunoaşte oamenii şi de a avea încredere în ei, cu atât mai mult în părinţii lor; acceptarea: copilul are nevoie să fie acceptat şi valorizat de părinţii săi, indiferent de succesul sau insuccesul acţiunilor sale, lucru care se poate realiza atât prin încurajări verbale cât şi prin încurajări non-verbale. Din acest punct de vedere, în general, părinţii au mai mult tendinţa de a valoriza şi recompensa succesul copilului şi de a critica sau pedepsi eşecul acestuia. În timp, această atitudine a părinţilor duce la deteriorarea comunicării dintre cele două generaţii şi nu-l fac pe copil decât să se ferească de ei şi să-i mintă, pentru a nu fi criticat sau a i se aduce din nou reproşuri; dragostea: un copil are nevoie de dragostea părinţilor săi tot timpul, adică atât în momentele fericite cât şi în cele triste. Părintele îşi poate exprima dragostea faţă de copil atât verbal, cât şi non-verbal – îmbrăţişări, strângeri de mână, mângâieri etc. Alternarea comportamentelor de manifestare a dragostei cu cele de neglijare, de indiferenţă sau cu cele agresive, îl pot face pe copil să nu mai aibă încredere în părinţii săi, să-i evite, să-i mintă sau, mai rău, sa-i respingă; răbdarea: unui copil nu i se poate cere ceva ”aici şi acum”, ci are nevoie de timp şi de explicaţii pentru a se putea adapta unui comportament sau altul solicitat de adult. Cei mai mulţi părinţi se aşteaptă şi doresc ca, o dată ce au cerut un anumit lucru copilului lor, acesta să-l realizeze fără a lua în considerare faptul că, mai întâi, copilul are nevoie să înţeleagă de ce este necesar acel lucru; timpul: copilul are nevoie de compania şi atenţia părinţilor săi. Nu se poate construi o relaţie între părinte şi copil atâta timp cât părintele nu are timp pentru copilul său, este la serviciu mai toată ziua sau are alte priorităţi atunci când este acasă; corectitudinea: este important ca un copil să cunoască regulile iar, o dată ce acestea au fost stabilite (în colaborare cu el), aplicarea lor să fie corectă şi constantă; înţelegerea: relaţiile, în general, se bazează pe înţelegere, astfel că şi copilul are nevoie să fie ascultat şi înţeles de părinţii săi.

Există mulți părinți care nu numai că ignoră aceste nevoi emoționale ale copilului, dar comit și multe greșeli în interacțiunea cu copilul care îi pot afecta dezvoltarea emoţională și comportamentală. Redăm în continuare cele mai frecvente zece greșeli  ale părinţilor:

  • Observă numai comportamentele inadecvate ale copilului şi ignoră comportamentele „bune”

Toți copiii (și toți adulții) – au nevoie de laude. Acestea îi ajută să repete comportamentele așteptate de catre adulti și sunt un bun reper, cu ajutorul carora copiii își vor putea regla manifestările.

  • Se ceartă în faţa copiilor

Copiii sunt foarte sensibili la conflictele adulților și învață foarte mult observând comportamentele altora. Dacă cei mici văd ca părinții se înfurie, strigă unul la celalalt, vor învăța că este în regulă să țipe când au o problemă. Copiii ai căror părinți îi lovesc, vor avea tendința de a lovi și ei.

  • Transmit mesaje emoționale greșite, care îi invalidează pe copii

Cei mai multi părinti îsi exprimă nemultumirea față de copil și nu față de comportamentul acestuia. Spun adesea „ești rău”, când ar trebui să spună „ai făcut un lucru rău”, fără să își dea seama că este o mare diferență între cele două afirmații.

  • Pedepsesc copilul în momente de furie sau de criză

Atunci când își pedespesc copiii în momente de furie, există întotdeauna riscul ca parintele să se piarda cu firea și să răneasca copilul.

  • Nu îsi manifestă afecțiunea

Multi părinți uită să îsi exprime afecțiunea, nu au fost obisnuiți să o facă sau consideră că pe copil e mai bine „să îl pupi în somn”. A fi distant emoțional fata de copil îl invață pe acesta să nu cunoasca emoțiile, să nu le exprime. Pe termen lung, aceasta greseală a parinților va afecta relațiile copilului cu ceilalți, va provoca frustrare, anxietate.

  • Au așteptări nerealiste de la copil

Când copilul eșuează în a atinge aceste asteptări, părintele poate reacționa prin izolarea acestuia, printr-un comportament rece față de el sau chiar prin stabilirea unor asteptări și mai ridicate. Toate acestea sunt reacții abuzive, deși multi părinți nu recunosc asta.

  • Nu sunt disponibili pentru copiii lor

A fi disponibil pentru copilul tău înseamnă mai mult decât a-l ajuta la lectii, a-l lua de la școala, a-i pune masa. Înseamnă a comunica și a te juca cu copilul tău, creând astfel o conexiune care construiește încrederea copilului în el însuși, îl ajută să aibă relații reușite cu alți copii sau adulți, îi dă sentimentul de siguranță într-o lume pe care încă nu o cunoaște.

  • Sunt hiper-protectivi cu copiii lor

Copiii care nu învată să rezolve probleme se vor simti inferiori. Parintii care îi protejează pe copii de tot ce îi inconjoară, îi impiedică pe aceștia să-și formeze abilități de rezolvare a situațiilor cu care se confruntă și îi fac să se simtă inutili.

  • Apelează la bătaie pentru corectarea imediată a comportamentului copilului

Mulți părinti folosesc înca bătaia pentru a corecta comportamentele nepotrivite ale copilului. Din păcate însa aceasta este o falsă solutie și, mai mult, este generatoare de frică, furie, comportament agresiv din partea copilului. Bătaia distruge sufletul copilului și are consecinte pe termen lung, putând afecta viața emoțională și relatională a viitorului adult.

  • Nu apelează la ajutor profesionist atunci când au nelămuriri sau nu stiu cum să procedeze . Este o greșeală gravă și, din păcate, încă des întâlnită, aceea că multi părinți nu acceptă faptul că ar putea avea nevoie de ajutor în gestionarea relației cu propriul copil.

În articolul următor vom învăța ce presupune mai exact disciplinarea pozitivă, care sunt legile comportamentului, precum și câteva tehnici de modificare comportamentală. Și pentru a va simți deja implicați construirea unei relații pozitive cu copilul d-voastră, vă propunem un prim exercițiu care nu vă cere decât puțin din timpul d-voastră, dar deplină sinceritate.

  • Câte cuvinte apreciative i-ați spus copilului d-voastră ieri? ____________
  • Câte priviri aprobatoare i-ați adresat copilului d-voastră ieri? ____________
  • Câte îmbratisari i-ați oferit copilului d-voastră ieri? ____________
  • Câte critici i-ați adresat copilului d-voastră ieri? ____________
  • Câte priviri acuzatoare i-ați adresat copilului d-voastră ieri? ____________
  • Comparați cuvintele/privirile apreciative cu cele critice.

 

 

 

Claudia Vlaicu,

Psiholog specialist autonom în consiliere școlară și vocațională

Centrul de învățare  LITTLE WONDERS OTOPENI

Little Wonders

Centrul de învăţare, consiliere şi formare creativă Little Wonders este un centru minunat situat în Otopeni, Ilfov. Este deschis tuturor copiilor şi părinţilor interesaţi să îşi dezvolte anumite aptitudini, să se cunoască mai bine prin acces la informaţii şi activităţi specifice de formare, cercetare, mentorizare şi consiliere individuală şi de grup, promovând educația creativă, sinergetică axată pe elev/student.

Google+

Facebook